Teme esențiale ale credinței creștine, precum Învierea, momentul învierii morților, Apocalipsa și sensul întârzierii acesteia, au fost abordate cu profunzime și claritate de scriitorul Cristian Bădiliță, în cadrul unei conferințe organizate de Mitropolia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, la Centrul Spiritual „Fericitul Episcop Martir Ioan Suciu”. Evenimentul s-a bucurat de participarea Preasfinției Sale Cristian Crișan, Episcop Auxiliar al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș.
Cristian Bădiliță, reputat specialist în creștinismul timpuriu, traducător al Septuagintei și al Noului Testament, precum și autor al colecției „Marile Texte ale Creștinismului”, a fost prezentat de Pr. Cristian Barta ca fiind „unul dintre puținele spirite enciclopedice ale României” și „un om liber”. Prezența sa a generat un interes considerabil, sala devenind neîncăpătoare.
În deschiderea conferinței, Cristian Bădiliță a indicat ca fundament pentru reflecția asupra Învierii și Apocalipsei scrierile pauline, considerate cele mai vechi texte ale Noului Testament. Potrivit acestuia, Apostolul Pavel, „ultimul ales” al lui Cristos, este martorul direct al Învierii prin revelația de pe drumul Damascului, mărturia sa având un caracter unic și esențial.
Epistola întâi către Corinteni a fost numită de Cristian Bădiliță drept „primul manual teologic al creștinismului”, care a sintetizat patru argumente pauline în favoarea Învierii: juridic (prin mărturia directă a apostolilor), teologic (Cristos ca noul Adam), socio-ritualic (impactul asupra comunității) și mistic-misionar (convertirea radicală a martorilor).
În ceea ce privește modul învierii, autorul a amintit textul din 1 Corinteni 15, 42–50, în care Pavel vorbește despre o transformare radicală: nu vom învia cu trupul biologic, ci cu unul spiritual, glorificat. Astfel, creștinii sunt invitați să renunțe la viziunea materialistă asupra escatologiei.
Întârzierea Apocalipsei a fost tratată ca o problemă recurentă în teologia creștină încă din timpul primelor generații de creștini. Cristian Bădiliță a adus în discuție 2 Tesaloniceni, un text acceptat de Tradiție ca fiind paulin, chiar dacă redactarea sa este considerată de unii exegeți ca fiind ulterioară. Acesta introduce conceptul de Katechon, „cel care oprește” venirea fiului nelegiuirii (Anticristul).
Posibilele identități ale Katechonului, discutate de autor în lumina Sfinților Părinți, variază: Imperiul Roman, instituțiile politice care ordonează societatea, Duhul Sfânt, activitatea misionară a Bisericii sau chiar erezia, ca spațiu de delimitare între adevăr și rătăcire.
Într-o lectură actualizată, Cristian Bădiliță identifică Monarhia și Biserica Greco-Catolică drept Katechoni ai trecutului recent, ambele fiind înlăturate de regimul comunist - un regim pe care autorul îl consideră de esență anticristică.
Cine este Anticristul? Răspunsurile patristice, variate și profund simbolice, au fost prezentate pe scurt: pentru Hipolit și Irineu este tiranul escatologic; pentru Origen - logosul pervertit, adică interpretarea greșită a Scripturii; iar pentru Sfântul Augustin, orice creștin care nu-și trăiește credința.
Conferința scriitorului Cristian Bădiliță nu poate fi decât un preludiu pentru aprofundarea învățăturilor Sfintei Scripturi, pentru orice creștin dornic să se perfecționeze în viața de credință. Iar proxima ocazie pentru a face acest lucru este consultarea colecției „Marile Texte ale Creștinismului”, o resursă indispensabilă celor care vor să înțeleagă fundamentele credinței creștine dincolo de formulele uzuale, care nu trebuie să lipsească din bibliotecile iubitorilor de Adevăr.
Biroul de Presă al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș